Genombrott för järnvägen

Klartecken för ny järnväg mellan storstäderna och ett rejält kliv framåt för både Ostkustbanan, Norrbotniabanan och Inlandsbanan. Så kan dagens Alliansutspel om järnvägens framtid sammanfattas.

För Norrlands del avsätts nu en förhandlingsman för att få ett upplägg på plats. Våra storstadsregioner kan fixa medfinansiering i form av trängselskatter. Vi häruppe måste vara lite mer kreativa när det gäller den lokala och regionala medverkan. Det behövs också spikas exakta upplägg angående bland annat turordningen – var börjar vi gräva?

Detta arbete är dock inget som ska dras i långbänk. Det mål som idag presenterades vad gäller Stockholm-Göteborg-Malmö – allt ska stå klart år 2035, är en naturlig målsättning även för oss.

Det har varit ett hårt jobb angående infrastrukturen denna mandatperiod. I vår presenterade vi miljardsatsningar på Ostkustbanan och två triangelspår runt Sundsvall. Nu tar vi nästa kliv.

Visst känns det skönt!

Annonser

One thought on “Genombrott för järnvägen

  1. Du är helt galen som ser positivt på att det ska byggas nya stambanor. Det är så illa det kan bli. Det kommer ju att innebära att det blir ännu svårare för norrlänningarna att komma in på prioriteringslistan. Dom gamla stambanorna fungerar ju utmärkt så det är ett riktigt pengaslöseri. Ett investerings som måste stoppas nu.

Kommentarer inaktiverade.