Planera för ett växande Norrland

Lördagens krönika i ÖA/TÅ, som allehanda.se inte verkar ämna publicera online…

Planera för ett växande Norrland

Efter att ha blivit fastaskad i Lycksele på vägen mellan Storuman och Stockholm skrivs dessa rader på det mest civiliserade av färdmedel – tåget. Gott om plats, internetuppkoppling och möjligheten att gå en sväng till restaurangvagnen. Det blir ett lyft för Ångermanland när tågen börjar rulla på allvar och i fler riktningar.

I Storuman formas här och nu Norrlands framtid. Turism, vindkraft, gruvnäring och testverksamhet som drar nytta av både vårt kalla klimat och vår befolkningsstruktur är alla sektorer som växer, investerar och anställer. Detta gäller Norrlands inland generellt men kanske Storuman allra mest. De planerade satsningarna de närmaste fem till femton åren kan summeras till nära 30 miljarder kronor och skulle innebära uppemot 2000 direkta och indirekta nya arbeten. Detta i en kommun med idag ungefär 6000 invånare.

Nye kommunstyrelseordföranden, den gamle Norra Skogsägarnabossen, serieentreprenören och centerpartisten Tomas Mörtsell är dock klok och genuint norrländskt cool och konstaterar att även om bara hälften av planerna förverkligas är bara det mer än man kan begripa i en kommun av Storumans storlek.

Dessa får helt klart betecknas som ord som yttras alltför sällan av en norrländsk makthavare. Icke desto mindre är det en realitet som med stor sannolikhet kommer bli vanligare. När FSV, Föreningen Sveriges Vattenkraftskommuner härom veckan hade årsmöte i Hammarstrand lyfte Thomas Tejle, vänsterpartistisk gruppledare från Sollefteå, samma perspektiv. Vad är det som säger att vi inte kommer vara dubbelt så många norrlänningar om 20 år? Klarar vi av att planera för detta, eller ens erkänna det som en möjlighet?

Även om man alltid kan och bör önska sig mer, har vi idag en regering som drar sitt strå till den norrländska stacken. En stor utmaning för Storuman och Norrland är fungerande system för kapitaltillförsel till de investeringar som nu planeras. Vissa säger att bra projekt alltid hittar pengar – men denna tumregel stämmer tyvärr i avtagande grad ju längre ifrån Stureplan man ämnar investera. Inlandsinnovation – i denna spalt tidigare benämnd som Maudmiljarderna – med sina två miljarder kronor i startkapital tillskapas nu för att göra något åt detta och innebär dessutom den största satsningen på Norrlands inland sedan Inlandsbanan.

Regeringens arbete för att främja företagande i form av att sänka skatter och regeltrösklar kommer dock aldrig nå sin fulla potential innan Norrlands och Sveriges kommuner och regioner gör sitt. Om den genomsnittliga norrländska kommunen var hälften så snabbfotad, innovativ och utvecklingsdriven som Storuman i 2011 års upplaga är skulle mycket vara vunnet.

Det ljusnar för Norrland. Molnen av aska och annat lättnar så smått. Nu gäller det att ta chansen.
Emil Källström

Annonser

4 thoughts on “Planera för ett växande Norrland

  1. Kul att du ser nåt positivt. Visst är det bra att se möjligheter, men sanningen är nog tyvärr att stora flertalet små o medelstora kommuner, både i Norrland o syd, har vikande befolkning, hot mot skolor o annat som sin främsta kamp i vardagen. Att nu Maud pytsat in 2 miljarder (vilket är en struntsumma mot vad tex Vattenfall tjänat i norr), uppväger inte det faktum att hon o regeringen, ex.vis lagt ned KBM i Sollefteå, flytta till Sthlm o Karlstad, samt nu är på väg lägga ned Kustbevakn i Härnösand o Karlskrona, till förmån f – just Sthlm, o Göteborg! Kom nu inte dragandes med att vi i norr INTE ska förlita oss på statliga myndigheter, vänd på frågan , VARFÖR i hela fridens namn ska Stockholm ha ALLT??Vad vore Stockholm utan alla dessa tusentals Statliga verk o myndigheter, som vi alla betalar för? Hög tid att decentralisera verken, ni i Centern har ju svängt 180 gr under Maudans styre!

  2. Nonsens o Struntprat!! Detta är att göra det väldigt enkelt för sig, som minister/politiker! HUR kunde då tex g:a Vägverket (Trafikverket) o Banverket läggas ut till Borlänge? o det senaste var väl att RAÄ (åtm delar) lades i Visby? Men då var det en annan partifärg – dock var det ingen som talade om Minister-styre, när den politiska viljan fanns, hela vägen! Men saknas den, då är det lätt att lägga sig platt.

  3. Visst finns det exempel på politiskt motiverade etableringar. På betydligt närmare håll har vi de jobb som Sollefteå fick efter regementsnedläggningarna. Inte samma framgångssaga.

    Ministerstyre blir det när man politiskt lägger sig i ett specifikt beslut eller en omorganisation, av regionalpolitiska skäl eller liknande. Alternativet är ju att jobba genom reglerbrev och liknande.

    Min poäng är att offentliga jobb visserligen är viktigt, men det är farligt när det blir alltför stort fokus på det. Då blir det lätt så att en eventuell myndighetsetablering är den enda räddningen för den landsända man för tillfället talar om. Riktig tillväxt och utveckling kommer av livskraftiga och växande företag.

    Hur var Boston, utöver resultatet?

Kommentarer inaktiverade.