Botniabanans problem är förkastliga

Allt som är nytt och testas för första gången dras med barnsjukdomar. Detta gäller självklart även järnvägar.

Sedan delsträckan Örnsköldsvik C – Umeå Östra invigdes och började trafikeras har en massa avgångar ställts in. Det har varit fel på lok, fel på växlar, elfel… Det tåg som väl kommit iväg har i regel varit försenade.

Nu säger man också att Botniabanan kanske inte skulle ha invigts när den gjordes det. Det är inte utan att man undrar om vissa tryckte på för att invigningen skulle ske innan valet…

Nu lär sig tusentals Örnsköldsviks- och Umeåbor att tåget inte är att lita på. Vem ser idag fram emot en framtid där man är beroende av tåget för arbetspendling? Ett raserat förtroende tar lång tid att hämta igen.

Vi har väntat på en kustjärnväg i över hundra år. Jag hade gärna väntat några månader till, om tågen i och med detta faktiskt fungerade.

Advertisements

4 thoughts on “Botniabanans problem är förkastliga

  1. Roligt att du inser att någonting nytt ofta dras med barnsjukdomar, tråkigt bara att du inte visar förståelse för samma fenomen.

    Även om jag tycker att det är synd att en massa tåg ställs in och försenas så har jag full förståelse för att det blir så. Det är stor skillnad på att testköra ett lok två gånger om dagen jämfört med att tåget skall köras 10 ggr per dag eller så.
    Dessutom kan man ju inte skylla lokfel på botniabanan, utan det är ju tillverkarens fel. (Antagligen.)

    Vidare så tror jag inte ett ögonblick på att Sossarna skulle ha försökt pressa fram invigningsdatumet för att det skulle ske innan valet. Lika lite som jag tror att entreprenören skulle pressa sitt folk för att tidigarelägga invigningen och därigenom riskera allvarliga fel som kan leda till en allvarlig olycka.

    Och om Öviks- och Umeåbor lär sig att inte lita på tåget efter en tuff start, så tycker jag att dem är ganska trångsynta.
    Jag hyser dock större tilltro till resenärerna och är övertygad om att när man ser att det gått några veckor utan problem, så kommer förtroendet tilbaka.

    Något som däremot är förkastligt var att Maud Olofsson i sitt invigningstal bedrev valfiske och började tala om norrbotniabanan, trots att det med vår nuvarande regering inte anser det nödvändigt.

    Så du kan få vänta på en kustjärnväg ändå, Herr Källström, byt dock ut månader till år. Minst till september 2014, då kan det börja hända saker.

  2. Konstaterar att jag inte skrev ett ord om sossar.

    Så det är dåligt att Maud och Centerpartiet driver på för Norrbotniabanan? Alliansen och Centerpartiet har makten och det är ingen omöjlighet att detta kommer sträcka sig väl över nästa val. Hade du Jens haft lite bollkänsla hade du förstått att alla goda krafter behövs för ett projekt som Norrbotniabanan. Skiljelinjen när det gäller dylika projekt ligger inte nödvändigtvis vid blockgränsen.

  3. Hej! Apropå ämnet transport, undrar jag hur bilden på Emil Källström kommit till. Kör du bil och tittar bakåt, in i en kamera, eller har du parkerat på vänster sida av vägen för att göra bilden intressant? Det finns endast 349 riksdagsledamöter, varför det kan finnas skäl att vara extra uppmärksam i trafiken. För egen och andras säkerhet.

  4. Kortet kommer från en roadtrip sommaren 2008 på USA:s östkust (givetvis helt irrelevant, vill bara berätta att jag varit i USA).

    Jag sitter i själva verket i passagerarsätet och tittar bakåt. Sen så har jag bara spegelvänt på steken!

Kommentarer inaktiverade.