Tjänstegaranti

I slutet av måndagens fullmäktigesammanträde lämnade Kristdemokraterna in en spännande motion. Nu har jag i och för sig inte läst den, men väl hört vad som sagts, och vad som står i ÖA.

Man vill alltså införa en kommunal garanti på den service kommunen ställer upp med. Förslaget bottnade i att behandlingen av ett medborgarförslag drog ut på tiden, och en tanke föddes i KD-lägret om att förslagsställaren kanske borde erbjudas någon form av kompensation för det inträffade.

Spontant tycker jag att förslaget är intressant. Liksom valfrihet i skola och omsorg, vänder det ut och in på maktförhållandena.

Offentlig verksamhet classic har ju sett ut som så, att kommunen eller motsvarande varit alla goda gåvors givare, och att medborgarna tacksamt ska stå med mössan i hand och nöja sig med vadhelst som producerats i den offentliga köttkvarnen. Oavsett om skolan eller hemtjänsten hållit världsklass eller varit världskass.

Liberala reformer om valfrihet, och nya idéer som kristdemokraternas, håller på att vända på kuttingen. Och vem, förutom de mest reaktionära på vänsterkanten, kan sörja en sådan utveckling?

Det är onekligen ett spännande scenario, om medborgarna började garanteras olika saker. Och därmed i högre grad än tidigare kunde kräva sin rätt när kommunen fallerade.

Det har naturligtvis potential att bli mycket dyrt om vi lovar folk för mycket, saker vi inte kan uppfylla. Men det skulle också leda till kvalitetshöjning och en större ärlighet gentemot brukarna. Att lova för mycket skulle helt enkelt bli skitdyrt, alternativt jättejobbigt.

Ett spännande förslag, som inte kommer se dagens ljus innan socialdemokraternas förestående valförlust. De brukar inte vara pigga på att passa vidare makt från tjänstemän och politiker till medborgarna.

Annonser

One thought on “Tjänstegaranti

  1. Vilken timing, vi diskuterade det där igår. Jag tycker framförallt att det är intressant ur den vinkeln att man då tydliggör att vi faktiskt petar in en massa pengar i systemet för att få vissa ”tjänster/varor” levererade. Att få ”valuta för sina skattepengar” borde ju vara en självklarhet men så länge inte verksamheterna konkurrensutsätts ordentligt så verkar kundanpassningen och servicen lite diskret stryka på foten. Att kunna kräva refund är ett ganska bra incitament för verksamheterna att leverera. Heja!

Kommentarer inaktiverade.