Om en vecka, fullmäktige

Idag damp fullmäktigehandlingarna ner i brevinkastet. Det kommer att bli ett spännande möte, många roliga och/eller tunga och/eller historiska beslut ska fattas.

Bland motionerna som ska behandlas märks moderaternas om en ny flygplats i Nordmaling (har skrivit om det tidigare, här), samt två motioner undertecknade undertecknad.

Det ser ju faktiskt ut att bli bifall till min motion om att främja miljövänligt byggande (här). Men, det enda konkreta exemplet som kommunledningskontoret nämner är att instifta ett pris för byggherrar som satsar miljövänligt. Mycket långt ifrån motionens intentioner. Den andra motionen handlar om att inrätta ett bonussystem för kommunens anställda (här). Denna verkar det bli massivt avslag på.

Historiskt blir det när vi antar Örnsköldsviks kommuns avsiktsförklaring angående E4-tunneln genom Åsberget. Det verkar faktiskt bli av den här gången! Detta tack vare vår alliansregering, som inte har samma allergi mot statlig-regionala samarbeten och vägavgifter som det gamla vänsterstyret hade.

Det har framkommit kritik mot avgiftsbeläggningen av den nya tunneln. Man säger att ”alla” kommer att välja att köra runt istället för att betala de 5 kronor/35 kronor som bilar respektive lastbilar kommer få betala. Detta vore ju den ultimata dumsnålheten, och jag tror att folk är smartare än så. Hellre små avgifter, än ingen tunnel alls.

Annonser

3 thoughts on “Om en vecka, fullmäktige

  1. Nu är jag inte från Övik så den enda info jag har om bygget har jag fått via radion och där presenterades bygget som ett samarbete mellan vägverket och kommunen.
    Det enda Alliansregeringen har med saken att göra är att de ska godkänna planerna.

  2. Det är först efter att alliansen tillträdde som vägverket fått mandat att börja förhandla om dylika samarbeten, med vägavgifter och regional medverkan. Detta eftersom den tidigare regeringen inte tyckte om sånt.

    Utan alliansen – ingen åsbergstunnel. Ej heller de nya E4-lösningarna i Sundsvall och Umeå.

  3. Det mest kända exemplet på vägavgifter i Sverige torde väl vara trängselavgiften i Stockholm och det inleddes som ett försök innan den borgerliga regeringen tillträdde.
    När det gäller Öresundsbron känner jag inte till vem som tog beslutet men bygget började 1997. Alltså inte det heller under borgerligt styre.
    I princip tycker jag att det är positivs att man slipper köra genom städer när man långmilar, speciellt i Övik där jag inte stannat till mer än för ett korvinköp sedan 90-talet.

Kommentarer inaktiverade.