”Botniabanan och så har man den här jävla skitbanan”

Ovanstående citat av Benny Eriksson (s) är dagens sanning.

Snabb recap: Staten satsar över 20 miljarder på en järnväg mellan Nyland och Umeå. Plus en massa cash för att rusta upp Ådalsbanan, sträckan mellan Härnösand och Kramfors. Det finns alltså modern, snabb järnväg mellan Umeå och Härnösand och mellan Sundsvall och Stockholm.

Mellan Sundsvall och Härnösand däremot, där dras resenärer, konduktörer och lokförare med en kvarleva från förra sekelskiftet. Det går -nästan- snabbare att cykla de sju milen mellan Härnösand och Sundsvall än att åka tåg samma sträcka.

Det vettigaste hade givetvis varit att rusta upp denna sträcka i samma veva som man plöjde ner halva biståndsbudgeten i norrländsk kustjärnväg. Nu valde man att inte göra det, ett misstag vi nu måste reparera.

Trots ovanstående fakta har banverket nu valt att hoppa av och inte prioritera modernisering av nämnda järnvägssträcka. Man hävdar att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt. Det var det i särklass dummaste jag hört, på länge. Att först bränna miljarders miljarder på toppmodern järnväg, och sen inte fullborda jobbet? Inte göra det så attraktivt det skulle kunna vara att ta tåget mellan Örnsköldsvik, Umeå, Kramfors och Härnösand till Stockholm? Skulle det vara smart? Väl använda pengar?

Som sagt, det är svårt att fatta hur de ansvariga tänkte, när de sköt startskottet för Botniabanan och Ådalsbanan, utan att säkra en upprustning även av sträckan Sundsvall-Härnösand. Men så kan det vara. Och det faktum att andra inte tänkte hela vägen, det är ingen ursäkt för att Banverket idag gör detsamma.

Detta är dumheter, för Norrland och för Sverige.

Annonser