Bra men inte bra nog

Planeringen av en järnvägsperrong vid Kramfors flygplats går framåt. Men – är det helt smart att bygga perrongen 1,7 km ifrån flygplatsen?

Bussresan perrong-flygplatsbyggnad blir ett extra, onödigt moment som tar tid och gör flygplatsen mindre attraktiv.

Just nu är bara Kramfors kommun med i planeringsprocessen. Lyft blicken och involvera hela länet. Vi måste, från Örnsköldsvik till Sundsvall, inse att vi måste samarbeta och att ingen annan flygplats har samma förutsättningar som Kramfors.

Man måste ha respekt för att vi idag har ett tufft ekonomiskt läge och att en storinvestering i en järnvägsförbindelse à la Arlanda Express blir en jobbig minuspost. Men det är nu, och bara nu, vi har chansen. Bygger vi oss fast i en halvbra-halvdålig billighetslösning som nu föreslås, har vi för alltid missat det window of opportunity, tidsfönster, som länet har just nu. Innan spadarna satts i marken.

Har tidigare skrivit om Kramfors flygplats och vad den skulle kunna bli för regionen här och här.

För övrigt, är Örnsköldsviksborna medvetna om att:

Örnsköldsviks kommun är också positivt inställd och angelägen om att hållplatsen byggs. Osäkerheten om framtiden för flygplatsen norr om Örnsköldsvik kan resultera i att Kramfors-Sollefteå flygplats blir en allt viktigare regional knytpunkt för flygtrafiken.

Det som sägs utåt av våra styrande är väl snarare att Gideå ska försvaras till sista man och att staten minsann ska få betala notan?

Annonser
This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

4 thoughts on “Bra men inte bra nog

  1. Hej Emil.
    Roligt att du engagerar dig i flygplatsfrågan, men tyvärr verkar du ha ”snöat in” på Kramforslösningen.
    Vilka människor tror du kommer att välja att flyga från Kramfors/Sollefteå ? Jo det blir förstås de boende i närområdet, ev några strö-resenärer från Ö-vik. Varför? Jo anledningarna är många. Boende i västra Ångermanland har redan nu inte alltför långt till en flygplats med bra utbud, nämligen Östersund.
    Ö-vikarna har Umeå i norr dit det inte kommer att ta så lång tid med tåg i framtiden.Umeå har ett mycket bra utbud på avgångar.

    Midlanda har idag ett bra utbud på destinationer, Bromma, Arlanda, Göteborg, Luleå, Karlstad samt ett antal chartermål (vinter och sommar):Dessa linjer har det tagit lång tid att ”bygga upp” och rota hos passagerarna.
    Du tror att en etablering av K-fors/Soll. ska locka många nyetableringar av bolag och destinationer, no way!! säger jag. Ingen operatör kommer att jubla över detta, de tittar till passagerarunderlag och det kommer de inte att hitta där.
    Andra faktorer som talar emot K/S är t.ex brist på flygledning.Idag finns endast AFIS-tjänst där.Kommersiell trafik kommer att kräva s.k positiv kontroll, något som idag bara finns på Midlanda av länets flygplatser.
    Jag uppskattar att du manar länsborna att enas i frågan, men i verkligheten finns inga sådana gränser för länsborna. Man ser till utbudet och då är både Östersund och Umeå alternativ.
    Glöm inte heller att majoriteten av de som flyger från vårt län till Stockholmsregionen skall vidare i Sverige eller världen.

  2. När Botnia- och Ådalsbanorna är färdigbyggda kommer många som idag använder Örnsköldsviks Flygplats och Midlanda ha smidigare tillgång till Kramfors Flygplats (Nylanda?).

    Egentligen är dagens situation ganska oviktig i diskussionen. Riksdagens beslut innebär att regionen måste börja betala 2012. Det intressanta blir, hur tror vi det ser ut pass 2015?

    Jag tror att vi då rent generellt flyger mindre, det har blivit dyrare bland annat på grund av att flyget inrättats i EUs system för att handla med utsläppsrätter (2015 är det bara fem år kvar tills EU som helhet ska ha minskat CO2-utsläppen med 20 %)

    Länsinvånarnas ”tågvana” har ökat sen de nya järnvägarna börjat fungera fullt ut.

    Det innebär dels att fler tar tåget söderut (via Arlanda), dels att ta tåget till flyget blir helt naturligt.

    Underlag till en flygplats handlar inte om hur många som bor inom en viss radie, utan hur många som kan tänkas använda flygplatsen. Därmed blir jag och du och alla andra som flyger ut i världen en del av Arlandas underlag. Med kommande möjligheter till interregionala kommunikationer kommer mer eller mindre samtliga länsbor ingå i ett potentiellt underlag för en flygplats som ligger centralt i länet och är lätt att nå.

    Det här blev en lång text.

  3. ”Underlag till en flygplats handlar inte om hur många som bor inom en viss radie, utan hur många som kan tänkas använda flygplatsen.” skriver du.

    Det räcker inte att ha en flygplats, det ska helst flyga flygplan därifrån också och det är där flygoperatörerna kommer in, d.v.s t.ex SAS, Skyways m.fl, och det de tittar på är befolkningsunderlag=potensiella resenärer.Finns inte detta flyger de inte!
    Du har förmodligen reflekterat över varför det idag är ytterst lite trafik från Kramfors/Sollefteå. Naturligtvis därför att underlaget inte finns, och det kommer inte att trollas fram bara för att järnvägen blir klar och ev.får en station där.
    Vad det gäller flyget fr.o.m 2015 och framåt så visst måste flyget dra sitt strå till stacken för att klara CO2-kraven, MEN den stora CO2 vinsten finns att hämta hos övriga transporter, främst bil. Och vem vet, kanske utvecklas bättre och miljövänligare flygbränsle i framtiden så flyget får en explosionsartad utveckling.

  4. Resenärerna använder det som är enklast och billigast. Idag är detta Örnsköldsviks Flygplats respektive Midlanda för många. Jag använder själv Örnsköldsviks Flygplats. Vad som blir det imorgon? Vi får se.

    Motfrågan man måste besvara om man vill ha kvar Öviks fpl och/eller Midlanda blir: Är vi beredda att täcka upp för underskotten?

    Jag tycker det är dåligt satsade pengar.

Kommentarer inaktiverade.